10 March 2018

Tujuh Wasiat Nabi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
ِ
🌿🌾السلام عليكم ورحمة الله وبر كا ته🍃🍂

Selawat dan salam buat Rasulullah SAW...
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Selamat menunaikn  ibadah Fardhu SUBUH ...Sobahul Khayr

🍀HADITH:-

Tujuh Wasiat Nabi

عَنْ أَبِي ذَرٍّ ، قَالَ : أَمَرَنِي خَلِيلِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِسَبْعٍ :
Abu Dzar radiallahu 'anhu berkata: Kekasih ku sallallahu 'alaihi wasallam mengarahkan aku melakukan tujuh perkara:
.
.
أَمَرَنِي بِحُبِّ الْمَسَاكِينِ ، وَالدُّنُوِّ مِنْهُمْ ،  ،
(1) Baginda menyuruh aku mencintai orang-orang miskin dan dekat dengan mereka,
.
.
وَأَمَرَنِي أَنْ أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ دُونِي ، وَلاَ أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقِي
(2) baginda menyuruh aku untuk melihat orang di bawah ku, dan tidak melihat orang di atas ku,
.
.
وَأَمَرَنِي أَنْ أَصِلَ الرَّحِمَ وَإِنْ أَدْبَرَتْ ،
(3) baginda menyuruh aku menyambung hubungan silaturahim walau mereka telah bersikap buruk kepada ku,
.
.
وَأَمَرَنِي أَنْ لاَ أَسْأَلَ أَحَدًا شَيْئًا ،
(4) baginda menyuruh aku untuk tidak meminta apa-apa daripada orang lain,
.
.
وَأَمَرَنِي أَنْ أَقُولَ بِالْحَقِّ وَإِنْ كَانَ مُرًّا ،
(5) baginda menyuruh aku untuk berkata yang benar walau ia pahit,
.
.
وَأَمَرَنِي أَنْ لاَ أَخَافَ فِي اللهِ لَوْمَةَ لاَئِمٍ ،
(6) baginda menyuruh aku untuk untuk tidak takut dicela oleh pencela ketika aku di jalan Allah,
.
.
وَأَمَرَنِي أَنْ أُكْثِرَ مِنْ قَوْلِ : لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ ، فَإِنَّهُنَّ مِنْ كَنْزٍ تَحْتَ الْعَرْشِ.
(7) baginda menyuruh aku untuk membanyakkan menyebut: Tiada daya dan upaya kecuali dengan Allah. Sesungguhnya kalimat tersebut merupakan harta karun yang ada di bawah arsy.
.
.
[Musnad Ahmad, hadis no:21453 . Shaikh Syu'aib al-Arnouth berkata: Hadis sahih lighairihi. Sanadnya hasan disebabkan perawi bernama Salam Abu al-Munzir]