10 March 2018

"Bahaya Hepatitis B 100 Kali Ganda Dari HIV"

Masih banyak orang yang tidak mengetahui perbezaan antara Hepatitis B dengan HIV. Kebanyakan masyarakat memandang bahwa HIV itu lebih berbahaya dibanding hepatitis B. Padahal sebaliknya, virus hepatitis B lebih berbahaya dari virus HIV. Bahkan risiko terdedah virus hepatitis B itu 100 kali ganda lebih tinggi dibanding HIV.

Virus hepatitis B (HBV) mengakibatkan keradangan hati yang teruk dan sangat mudah berjangkit. Kuman berjangkit melalui sentuhan dengan darah atau cecair badan yang tercemar.

Simptom penyakit akut (teruk dan berpanjangan) termasuk keradangan hati, muntah, demam kuning, dan jarang, kematian. Hepatitis B kronik mampu mengakibatkan cirrhosis hati yang mungkin membawa kepada barah hati, penyakit membawa maut yang sukar dirawat melalui kimoterapi.

"Ada ramai orang sihat yang dijangkiti virus Hepatitis B atau C tetapi masih belum dikesan kerana kesedaran tentang penyakit ini secara keseluruhannya masih rendah.
"Orang ramai enggan mempelajari mengenai virus ini kerana mereka menganggap diri mereka kebal terhadap hepatitis.

Apakah tanda-tanda amaran Hepatitis?

Kebanyakan orang dijangkiti tidak mempunyai tanda-tanda. Kalau tanda-tanda berlaku , ia adalah sama untuk semua berlainan jenis hepatitis. Tanda-tanda antara ialah:

✔Merasa letih
✔Kurang selera makanLoya
✔Muntah
✔Sakit perut (abdomen)
✔Warna kuning pada mata putih dan kulit (penyakit kuning)
✔Air kencing berubah warna menjadi warna teh
✔Warna najis berubah pucat atau warna tanah liat

Walaupun kebanyakan kes Hepatitis B tidak menunjukkan tanda dan gejala, antara gejala yang boleh berlaku adalah kurang selera makan, loya, muntah, perut rasa tidak selesa, sakit sendi, ruam serta kekuningan pada mata dan kulit.

Rawatan.
Rawatan simptomatik: Berehat, lebihkan minum air dan gunakan ubat antipiretik (contohnya Paracetamol) untuk melegakan demam.

📌Kami ada penawar yang "Mudah Cepat & Berkesan".
"Bertindak Sekarang Untuk Hati Yang Sihat"