17 April 2018

MENGAJAK MALAIKAT KE RUMAH

Malaikat patuh seluruhnya kpd Allah dan paling hampir dg Allah.Dalam banyak hal,malaikat boleh membantu manusia terutama untuk berbuat kebajikan dan sebagai pelindung. Firman Allah,"Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Tuhan kami ialah Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: “Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu. Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan akhirat; di dalamnya kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh (pula) di dalamnya apa yang kamu minta.  (Fushilat 30-31).

Apakah usaha kita untuk menjemput malaikat ke rumah kita, jom kita kutip dari saranan quran dan hadis.

 Pertamanya rumah yg ahlinya berzikir kpd Allah. Sabda nabi,"Tidaklah sekali-kali sebuah kaum duduk dengan berdzikir kepada Allah kecuali mereka akan dikelilingi malaikat dan akan disirami rahmat dan akan turun kepada mereka ketenangan. Allah akan menyebutkan tentang mereka pada malaikat yang ada di sisi-Nya” (HR. Muslim)
Ini semua menunjukkan bahwa dzikir kepada Allah di rumah kita akan menjadikan malaikat memasuki rumah kita dan akan berada dengan kita. Sebaliknya rumah yang dikosongkan dengan dari dzikir maka malaikat juga akan menjauhinya.

Keduanya, rumah yg dibacakan quran didalamya.Sabda nabi,"Sesungguhnya rumah itu akan terasa luas bagi penghuninya, akan datangi malaikat, dijauhi syetan dan akan membanjir pula kebaikan ke dalamnya, jika dibacakan Al-Quran di dalamnya. Sebaliknya, rumah itu akan terasa sempit bagi penghuninya, akan dijauhi malaikat dan akan didatangi syetan serta tidak akan banyak kebaikan di dalamnya, jika tidak dibacakan Al-Quran” (HR. Ad-Darimi).Bacalah quran dirumah, ajaklah anak dan oenghuni rumah membaca quran.

Ketiganya, mereka yg menjalin silaturrahim akan juga ditenani malaikat.Abu Hurairah menceritakan bahwa seorang lelaki pergi untuk mengunjungi saudaranya di sebuah kampung yang lain. Maka segera diperintahkan kepada malaikat untuk menemani orang itu. Tatkala malaikat bertemu dengan orang tadi maka dia bertanya : Kemana engkau akan pergi? Lelaki itu menjawab : Aku akan pergi mengunjungi saudara saya di kampung itu! Malaikat itu bertanya :Apakah kau memiliki suatu nikmat yang akan kau berikan padanya? Orang itu berkata : Tidak, saya mengunjunginya semata karena saya mencintainya karena Allah! Malaikat itu berkata : “Sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu. Allah telah mencintaimu sebagaimana kau mencintai orang itu” (HR. Muslim) Hadis ini menunjukkan ziarah kaum keluarga itu juga sebagai kaedah menjemput malaikat bersama, dan sambutlah tetamu yg berziarah kerana mungkin bersama mereka adalah malaikat selain nabi menyuruh dimuliakan tetamu.

Keempat mereka yg  menuntut ilmu yang dinaungi sayap malaikat. Rasulullah bersabda : “Sesungguhnya malaikat membentangkan sayapnya untuk para penuntut ilmu karena suka dengan apa yang sedang dia tuntut” (HR. Tirmidzi).Usahakanlah supaya rumah kita juga menjadi tempat membina ilmu oleh ahli rumah,atau kumpulan pengajian dlm taman,kumpulan usrah,mengajar bacaan quran kpd kanak-kanak dll.

 Kelima, rumah orang dermawan yang akan dimasuki malaikat disebutkan dalam sebuah hadis bahwa malaikat akan senantiasa mendoakan mereka : Rasulullah Saw bersabda, Ketika hamba berada di setiap pagi, ada dua malaikat yang turun dan berdoa, “Ya Allah berikanlah ganti pada yang gemar berinfak (rajin memberi nafkah pada keluarga).” Malaikat yang lain berdoa, “Ya Allah, berikanlah kemuflisan bagi yang enggan bersedekah (memberi nafkah).” (HR. Bukhari no. 1442 dan Muslim no. 1010)

Itulah antara usaha yg boleh kita buat untuk menjemput malaikan untuk berada dirumah kita,mendoakan kesejahteraan kita.Jangan berasa kita cukup hebat dg amalan sendiri  sebagai bekal mengadap Allah,kerana tidak mungkin sia-sia apa yg diceritakan dlm quran dan oleh nabi tentang pertolongan malaikat ini.Sedangkan nabi pun bersahabat dg malaikat, maka memadalah jika kita berusaha untuk mengajak malaikat bersama kita seperti yg dianjurkan diatas.

Namun saya perturun satu hadis yg menegah perbuatan yg menyebab malaikat tidak turun ke rumah mereka.Rasulullah bersabda: “ Malaikat tidak akan memasuki rumah yang di dalamnya terdapat anjing dan juga tidak memasuki rumah yang didalamnya terdapat gambar (patung)" [HR. Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasa'i dan Ibnu Majah].Perbuatan seorang jutawan kosmetik Melayu meletak patung depan rumah adalah suatu perbutan jahilliyah yg sesat dan menyesatkan.

Saya kadar mengingatkan.Jika anda masih nak memberi alasan,itu hak anda.Wallahu a'lam.